ПРОСВІТНИЦЬКА ПРОГРАМА ДЛЯ БАТЬКІВ І ПЕДАГОГІВ «ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ПОДОЛАННЯ ШКІЛЬНОЇ ДЕЗАДАПТАЦІЇ»
Вступ. Орієнтація національної освіти на особистість дитини зумовлює нову стратегію виховання на основі гуманістичних засад. Це передбачає визнання особистості дитини найвищою соціальною цінністю. Особистість дитини – продукт діяльності всього суспільства. Так, на думку Л.Виготського, бути готовим до шкільного навчання – означає вміти узагальнювати й диференціювати у відповідних категоріях предмети і явища навколишнього світу. Співпраця батьків і педагогів дає можливість краще зрозуміти та допомогти дитині, підтримати її перейти адаптаційний період якнайлегше.
Батьки знайомляться із системою знань, що висвітлюють основні прояви психіки дитини та показують зміни, які характеризують її розвиток. Заняття допоможе батькам успішніше проявити себе в якості «природних психологів» у процесі виховання дітей, а також швидше і легше досягнути тих цілей, які вони, батьки, ставлять перед собою.
Мета: сформувати навички батьківського і педагогічного супроводу дитини в період її адаптації до умов навчального закладу.
Завдання:
З’ясувати причини і прояви дезадаптації;
Навчити батьків і педагогів практичним навичкам супроводу дитини в період адаптації;
Структура: програма складається із 5-х занять. Тривалість кожного заняття 90 хв., які проводяться 2 рази на місяць. Форма проведення зустрічей: навчальний тренінг. Кількість учасників: 15 педагогів, 15 батьків. Рекомендовано для використання практичним психологам, соціальним педагогам.
Заняття 1 Знайомство із світом дитини
⦁ Вправа «Знайомство» (5 хв.).
Мета: встановлення довірливих стосунків та налаштування на роботу.
Кожному учаснику роздаються долоньки на яких записується (посередині) ім'я учасника, а на кожному пальчику улюблений колір; улюблену книгу; улюблену тваринку; вподобання дитини; чи знайомі із виразом «дезадаптація».
⦁ Вправа «Правила групи» (5 хв.).
Тренер запитує учасників, яких правил буде дотримуватися група. Усі думки записуються на ватмані.
⦁ Вправа «Берег сподівань» (5 хв.)
Мета: сформувати в учасників рівень оволодіння бажаною інформацією. На заздалегідь намальованому плакаті учасники наклеюють (на березі) свої очікування, сподівання які отримають на заняттях.
⦁ Вправа «Права батьків і дітей» (15 хв.)
Мета: глибше усвідомити правові аспекти батьків і дітей.
Учасникам роздаються листочки різних кольорів, на одному вони пишуть свої права, а на іншому права дітей і по черзі зачитують їх, а тренер записує їх на ватмані. Потім тренер схематично показує вплив виховання батьків на дітей.
Яких помилок у вихованні можуть припускатися батьки, що може спровокувати дезадаптацію у дітей.
⦁ Ділова гра для педагогів та батьків (30 хв.)
Мета: дати можливість учасникам розібратися, що підштовхує дитину до дезадаптації.
Учасників ділять на дві групи. У кожній групі обираються 2-3 кандидати дітей з певними проблемами. Кожна група повинна знайти відповідь, як працювати і підтримати таку дитину? Знайти індивідуальний підхід до неї.
Групи працюють за такою схемою:
Визначити, яка проблема у дитини;
Встановити можливі причини проблеми;
Спланувати можливі напрямки роботи з дитиною.
Кожна група захищає свій проект. Таким чином ділова гра допомагає зрозуміти проблеми дитини, удосконалює педагогічну майстерність, сприяє творчому пошуку під час роботи з дітьми, створює атмосферу співпраці з колегами, батьками і учнями.
Руханка (5 хв.)
Усі учасники стають у коло і кожен із своїм сусідом обмінюються компліментами.
⦁ Потреби дитини (10 хв.)
Мета: більш глибше зрозуміти потреби дитини.
Усі учасники діляться на 2 групи, батьки і діти. Група «дітей» розказує про свої потреби, а група «батьки» – як вони задовольняють ті потреби та коментують, які емоції їх при цьому супроводжують.
⦁ Вправа «Сердиті кульки» (10 хв.)
Мета: побачити збоку, як людина виглядає коли її переповнюють негативні емоції.
Учасникам пропонується уявити, як надуваються кулька, і ця кулька – це сердита людина. Поміркуйте:
що трапиться коли кулька переповниться повітрям?
що трапляється з людиною, яка переповнюється почуттями?
що відбувається, коли ми випустимо трохи повітря з кульки?
чи кулька ціла, не вибухнула, нікого не налякала?
якщо людина стримає себе, заспокоїться, це буде краще, ніж образити іншу людину, дитину?
⦁ Вправа «Мої враження» (5 хв.) Учасники діляться враженнями від сьогоднішнього заняття, своїми почуттями, емоціями.
Заняття 2 Ми і наша дитина
⦁ Вправа «Мій настрій» (5 хв.).
Мета: активізувати увагу учасників, налаштувати на плідну роботу.
⦁ Вправа «Квітка» (25 хв.).
Мета: сприяти встановленню партнерства між батьками у співпраці із дитиною. Усвідомити власний стиль стосунків із дитиною, розширити можливості для розуміння власної дитини.
Інструкція: група утворює дві підгрупи (батьків і дітей), перед вами квітка. Вона має шість пелюсток. Кожну пелюстку вам треба розфарбувати червоним, зеленим або жовтим кольором. Вибір кольору залежить від обраного варіанту судження (перший, другий або третій стовпчик). Вибираючи свій варіант, орієнтуйтеся на те, як ви дієте в житті, а не на те, як краще вчинити. Пелюстка може бути розфарбована одним, двома чи трьома кольорами. Кожна група розфарбовує свою квітку.
По завершенні, група об'єднується, представляє свої роботи. Обговорює вправу.
Нормативно - правова база з питань булінгу (цькування)
Конвенція ООН. Про права дитини
Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню) від 18 грудня 2018 року № 2657- VIII"
Законом № 2657 вносяться зміни до таких законодавчих актів України:
Закон України "Про дошкільну освіту" від 11 липня 2001 року № 2628 - III;
Закон України "Про професійну (професійно - технічну) освіту" від 10 лютого 1998 року № 651 - XIV;
Закон України "Про позашкільну освіту" від 22 червня 2000 року № 1841 - III;
Закон України "Про вищу освіту" від 1 липня 2014 року № 1556 - VII;
Закон України "Про освіту" від 5 вересня 2017 року № 2145 - VIII
Наказ Міністерства освіти і науки України від 28.12.2019 № 1646 "Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти"
Про заходи спрямовані на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти
Інформаційні матеріали щодо створення безпечного середовища, формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок у 2019/2020 навчальному році
Рекомендації для закладів освіти щодо застосування норм Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню) від 18.12.2018 № 2657 - VIII (лист МОН від 29.01.2019 № 1/19-881)
Методичний посібник "Кодекс безпечного освітнього середовища"
 |
| Підвищення кваліфікації. |
 |
| Підвищення кваліфікації. |
 |
| Підвищення кваліфікації. |
 |
Підвищення кваліфікації.
|
ОСВІТНЯ ГАЛУЗЬ “ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА”
Свідоцтво досягнень розвиває особистісні якості в процесі фізичного виховання, володіє технікою фізичних вправ
Здійснює фізкультурно-оздоровчу діяльність
Група результатів 1. Формування психічної та соціально-психологічної сфер засобами фізичного виховання
Визначає мету систематичної рухової діяльності [ФІО 1.1];
Формує вольові якості у процесі виконання фізичних вправ [ФІО 1.2];
Розвиває свої когнітивні властивості у процесі фізичного виховання [ФІО 1.3];
Виконує різні соціальні ролі під час взаємодії у процесі рухової (спортивно-ігрової) діяльності [ФІО 1.4];
Дотримується етичних норм у руховій діяльності [ФІО 1.5]
Група результатів 2. Систематичні заняття фізичними вправами, володіння технікою фізичних вправ
Демонструє техніку фізичних вправ [ФІО 2.1];
Моделює рухову діяльність [ФІО 2.2];
Виконує фізичні вправи під час ігрової та змагальної діяльності [ФІО 2.3]
Група результатів 3. Усвідомлення значення фізичної/рухової активності для підтримування стану здоров’я та задоволення у процесі фізичного виховання
Пізнає факти, явища та закономірності фізичної культури і спорту [ФІО 3.1];
Контролює свій фізичний стан під час рухової діяльності [ФІО 3.2];
Дотримується здорового способу життя через фізкультурно-оздоровчу діяльність [ФІО 3.4];
Дотримується правил безпечної поведінки під час фізкультурно-оздоровчої діяльності [ФІО 3.5]
Немає коментарів:
Дописати коментар